Heel vroeg dit jaar had ik al een motorscheepje naar Culemborg gebracht. Dit was niet heel ingewikkeld en vooral heel koud. Ik kende de route, het bootje was goed hanteerbaar en klein.

Deze week heb ik doodsangsten uitgestaan. Een maat van mij heeft een groot motorjacht en weinig tijd. Goede combinatie voor delivery schippers ! Er zijn allicht mensen die er hun hand niet voor omdraaien, maar 50 ton is voor mij veel. Als leuke verassing bleek de ochtend van vertrek de boegschroef stuk. Hmhm, met twee motoren en een hekschroef moet het ook lukken. Gelukkig had ik meerdere handen meegenomen, ik had voorzien dat er zo links en rechts wel eens fenders nodig waren.  De route leidde ons over de Westeinderplassen. Ik voelde er weinig voor om met dat grote apparaat de hele sloot af te varen en besloot over de plas te gaan Helaas was de route terug naar de ringvaart nog smaller en kronkeliger dan ik had kunnen voorstellen. Een goede vuurdoop!

Dwars door Amsterdam met 16 meter lang en 5 meter breed is een mooie uitdaging. Amsterdam begint met een sluis. Normaal draai ik daar mijn hand nier voor om. Maar ik begrijp het gedrag van motorboten in een sluis iets beter. Je ziet geen steek. Je kan niet helpen met lijnen of fenders, je staat daar maar binnen. Wat een gedoe! Wel leuk om eens overdag door Amsterdam te varen. De staande mast route moet ’s nachts omdat de  spoorbrug overdag niet opengaat. Maar ach, zo zonder mast….kan er opeens veel meer.

Heel blij draai ik om 3uur het IJ op. Eindelijk breed water !!

Van hier ken ik de route goed. De Oranjesluis gaat al beter dan de vorige. Ik begin het zowaar leuk te vinden.

Op de randmeren besluiten we met z’n alle dat zeilen toch leuker is. Je voelt geen wind, bent niet bezig, dit maakt herrie en uit verveling zou je bijna de wijn al opentrekken.

De laatste sluis gaat meer dan soepel. Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld. 50 ton gaat er niet zomaar vandoor. 2 motoren en hekschroef maakt dat het schip zeer goed te controleren is. Nadeel blijft dat je niet goed ziet hoe ver je van de kant vaart. Ik snap opeens dat grote motorboten in een sluis meer plek nodig hebben dan een zeilboot.

9 uur draaien we voldaan Elburg binnen. Nu mag de wijn open.