Net terug uit Cork, Ierland. Wat een mooie tocht !

Ik heb voor Nautisail samen met de eigenaar en een maat van hem zijn nieuwe boot uit Cork opgehaald. Hij heeft een maxi 1000 gekocht, en in Ierland een hele goede deal gevonden. Wat een superboot! Zeewaardig, handig ingedeeld, handvaten en kastjes waar je ze verwacht en nog lekker zeilend ook. Ik ben onder de indruk. De boot was van de commander van de Royal Cork Yacht Club geweest en moest dus door het hele bestuur en iedereen die er op gevaren had uitgezwaaid worden. Ze stonden luid te toeteren op het balkon toen we wegvoeren.  Toch wel bijzonder.

’s Avonds na een goede maaltijd zijn we vertrokken. Voor de eigenaar en maat was het de eerste keer wachtlopen en ’s nachts varen. Altijd erg leuk en bijzonder om dat te mogen begeleiden. Alles liep mooi, boot zeilde lekker, niet te veel en niet te weinig wind, het is alleen nog zo koud ’s nachts op zee! Aan het einde van de nacht begon de zelfstuur kuren te vertonen, accu’s leeg. Niet zo vreemd als je bedenkt dat ze 10 jaar oud zijn en de laatste 3 jaar niet gebruikt. In de haven leken ze goed op spanning te zijn en goed te laden. Helaas houden ze hun spanning niet meer dan 10 uur vast. Motor aan. De wind zakt, als voorspeld toch weg, dus motoren. In potdichte mist lopen we voorzichtig langs Land’s End. We weten niet goed hoeveel diesel de motor lust en de zelfstuur heeft echt de geest gegeven. Deze zou in Cork nagekeken en gerepareerd zijn……. Ik besluit Falmouth binnen te lopen.

Superstop. De motor gebruikt nog geen 1,5 liter per uur en één uurtje later hebben beide heren bij de lokale smid de autopilot laten maken. Thanx !Een goede zelfstuur maakt zeilen op zee toch veel makkelijker, veel respect voor de pioniers die het nog zonder deden. We motoren, heel soms met zeil bij, de Engelse zuidkust af. Soms mist, soms goed zicht, maar ’s nachts nog altijd best koud. De heren beginnen goed in het ritme te komen, de route is duidelijk en ik hoef niet elke wisseling mijn bed uit. 50 uur later lopen we Dover binnen. Hier hebben we een pitstop voor diesel, maaltijd, gribfiles en watertanken. Dover zorgt altijd best goed voor me, maar nu liepen we in de snijdende hagel binnen, en op het moment dat we wegvaren heeft Dover nóg een dikke hagelbui voor ons in petto. Bedankt !

We motoren langs de Goodwin Sands. Ik heb ooit een verhaal gehoord dat de Britten bij eb daar een cricket match op spelen. Ik heb het net opgezocht, blijkt nog waar te zijn ook. Niet elke keer dat het droogvalt, zoals ik dacht, maar toch elk jaar. Helaas is deze traditie 2003 stopgezet. http://en.wikipedia.org/wiki/Goodwin_Sands#Cricket, rare jongens die britten….

Halverwege de nacht krijgen we eindelijk de beloofde noordewind. We kunnen volledig zeilen. Omdat de accu’s nog steeds niet goed zijn, blijft de motor stationair bij. Het kanaal over steken zonder marifoon in geen goed idee. We blijven ten noorden van de grote scheepvaart en zien in de nacht zeer veel schepen als olifanten op trektocht voorbij glijden. Het is lang geleden dat ik het zo druk heb gezien. Zou de economie toch weer aantrekken?……

De heren besluiten mij 2 keer wakker te maken om mee te kijken. Een hele goede beslissing omdat we echt op ramkoers liggen. De 2de keer met een van de grootste schepen ter wereld. Maersk Elly. Wat een ding ! Zondag ochtend varen we door de sluizen van IJmuiden. De Maximum is in Nederland. Het laatste stuk van de trip motoren we over het IJsselmeer, we worden door Nederland welkom geheten met zon en geen wind. Eindelijk zomer ?……..

Hennes, bedankt voor alle goede zorgen en heel veel plezier met je boot !

Tinus, bedankt voor het repareren van de autohelm ! Made our trip !