We schrijven 2010. Simon heeft besloten dat het tijd wordt voor een echte boot. Er wordt een lijst opgesteld met zaken waar een echte boot aan moet voldoen. Omdat ik natuurlijk zeer veel  verschillende soorten zie, weet ik goed in kaart te brengen waar een boot aan moet voldoen, maar vooral waaraan niet. Als grote paraplu boven deze twee lijsten hangt als altijd een te krap budget. Een cardanische pooltafel past niet in het budget. Daarbij moet de mast ook onder de spoorbrug van Culemborg door en het geheel in een box van 8 meter passen. Pffft. Zonder overdrijven heb ik meer dan 50 boten bekeken. Soms te beroerd om vast te pakken. Wonderbaarlijk wat een makelaar met een goede camera kan. Midden in de winter ben ik heel Nederland doorgereden op zoek naar de ‘holy grail’, leuke bootnaam trouwens. ’s Winter zijn boten goedkoper en je kan goed kijken of er lekken zijn. Met een dek vol sneeuw is iemand eerder bereid te verkopen en als het lekt, lekt het met sneeuw zeker!

Uiteindelijk een boot gevonden die aan veel voldeed. Van eerste eigenaar, binnenboord diesel, voldoende tuig, grote kuip, zeewaardig, stevig, koken op gas, droog van binnen, onderwater WC, zeer betaalbaar en mooi. Een Sabre 27 voldoet aan bijna alles waar een echte boot aan moet voldoen, snelheid stond nu eenmaal niet op het lijstje….

sabre 27

 

Al na de eerste vakantie bleek de motor toch niet helemaal altijd betrouwbaar. De vorige eigenaar kende het blok al 35 jaar en startte hem koud op de kant. Wij niet. Vaker niet dan wel. Gelukkig zat een volledige renovatie in het budget, want de aankoopprijs was zeer schappelijk. Prima, het gaat steeds meer een echte boot lijken.

Een ander groot probleem was water. Het water komt bij deze boot niet van boven, maar van onder. De vorige eigenaar heeft denk ik weinig op zee gevaren. Nooit helling gehad. Want regenwater kon íe prima tegen, maar buiswater,…. En golven over dek,….. De aansluiting dek – romp heeft wat problemen , de ramen konden ooit open en zijn niet helemaal waterdicht en alle kit van het dekbeslag was ook al 35 jaar oud. We zijn lid geworden van de Engelse Sabre club. Deze jongens (heren !) hebben een handboek uitgebracht en ik citeer :”Some Sabres occasionally might suffer from not leaking water into the bildge”. Kak, na 8 uur kruisen op zee hoosden we 15 – 25 liter water onderuit het schip. Te veel. Eerst maar eens rustig scepter voor scepter de kit vervangen. Kikker los, kikker vast. Dit scheelt al 5 liter. Het jaar erop hebben we de stootrand los gehaald, de dek – romp verbinding opnieuw gekit en alle gaten rondom in de romp opnieuw gekit. Dit scheelde weer eens 10 liter.

Vorig najaar hebben de oude ramen eruit getild. Sommige schuifden ooit open. Zoals een andere Sabre eigenaar mij vertelde, dat zijn de enige die weinig lekken. Het mos heeft alle kieren dicht gehouden. Klopt ! Er zitten nu ramen in die niet open kunnen en dit scheelt weer 2 liter. Eigenlijk is onze bilge al een tijdje droog. Overmorgen gaan we de zee op. Hopelijk kruisen, hopelijk windje 5. Eens kijken………

Inmiddels liggen we in het altijd pittoreske Blankenbergen. 2 dagen kruisen en de bilge is droog. 5 sponzen noemen we droog. Dit betekend dat we komende winter aan het interieur kunnen beginnen. We hebben het eerste jaar alle 35 jaar oude schuim/vinyl schimmel eruit getrokken en wilde nog niet opnieuw gaan bekleden voor we zeker wisten dat het droog was. Pffft koop een boot,…….echt leuk !

 

sabre 27