Zaterdag 6-4 11:20 gooien we los. Eerst naar Stellendam voor auto-logistiek. Daar gegeten en om 14:00 varen we de zee op. We zeilen richting de belgische kust, tussen shippinglane en de belgische banken door. Om bij Dover over te steken. De nacht in gaat goed, maar het is koud ! Soms heel koud. We hebben kachelbeleid om bij elke wachtwissel ongeveer 20-30 min de kachel aan te zetten om de ergste kou weg te drijven. In de nacht is als voorspeld de wind op. Motor aan. Oversteek zonder problemen, nog nooit zo rustig gezien. Gedurende de dag varen we langs de UK zuidkust. Op de motor, weinig verkeer. Alles lijkt rustig, maar de barometer blijft zakken. We moeten de vaart er in houden om vast te liggen voor de ellende losbarst. De hele dag op de motor, wind die er is, komt van achteren, maar veel te weinig om door te kunnen zeilen op alleen zeil. Gedurende de nacht die volgt blijven er storm waarschuwingen binnen komen. Stoppen of doorvaren? De wind komt nog steeds van achteren, en elke 40 mijl is een goede haven. Doorvaren zolang het goed gaat. In de ochtend verandert de wind, tijd om shelter op te zoeken. We besluiten Darthmouth. 14:00 liggen we vast. 19:00 stormt het in de haven !

Mooi eerste stuk! Koud, soms saai maar goed opgeschoten.

De volgende ochtend is de wind gaan liggen, klein gaatje om naar Bretagne  over te steken, maar het moet wel snel. Minstens 5.5 gemiddeld. We besluiten te gaan.  Eerste stuk motorsailend en in de loop van de dag zakt de wind er uit. Motor weer naar 2200 rpm. De wind zakt helemaal weg, maar de zee wordt ruiger.

 

Verder op de oceaan spookt het blijkbaar  al. We liggen flink te rollen en te stampen. Het voorluik lekt, slepen met kussens om alles zo droog en schoon mogelijk te houden. Niet helemaal gelukt. In de nacht trekt de wind aan naar 40 knopen. Aan de wind, puntje grootzeil, puntje genua en de motor bij om op koers te blijven en niet te veel naar het oosten af te zakken. ’S Nachts blijft het waaien, onrustig, maar gaat erg goed. We schieten op. ’S Ochtends varen we langs Ouessant. We hebben besloten buitenom te gaan. 25 mijl om ,maar gezien de seastate een veiligere beslissing. Het laatste stuk zeilen we halve wind de baai van Brest binnen; wat is dit mooi. Wat fijn dat we dit toch gedaan hebben. De komende dagen is varen geen optie.

Camaret zorgt goed voor ons. 4 dagen stilliggen is nooit een pretje, we doden de tijd met slapen, tanken, eten, poetsen en wandelen door de omgeving. We zien de oceaan windkracht 8 op de rotsen beuken en besluiten dat het goed is dat we liggen.

 

We krijgen bezoek van de douane, die zich klaarblijkelijk ook verveelt. Ze gaan zeer grondig door de hele boot. Alles wordt leeggehaald en bekeken. Ze vinden de kluis niet (?!?!?) scheelt weer lastige vragen. Ze schroeven wel hier en daar een luik open, niets te vinden. We krijgen complimenten omdat de boot zo schoon is en omdat de papieren zeer goed in orde zijn. Altijd leuk, franse complimenten ! Al met al toch weer 2 en een half uur afleiding.

 

 

 

Zondag lijkt er rust te ontstaan. De wind wordt minder, wel tegen, maar veel minder. We besluiten dat het kan om Biskaje over te steken. We motorsailen tegen de stroom in de Rade van Brest uit. Het waait niet erg hard, maar na de afgelopen dagen is de zee erg ruig. We hebben de motor nodig om snelheid te houden om over de golven heen te varen. Lastig voor te stellen dat de kuilen 6 meter diep zijn (meer dan de eerste zaling) terwijl het niet erg hard waait. Vrij van alle eilanden en rotsen proberen we te zeilen. Wind is ZW (210 graden) we sturen 140 en 270 Geen van beide echt een optie. Zo komen we nooit aan de overkant.

’s Nachts paniek. De stroom is weg. Verlichting, zelfstuur, navigatie alles is uit. De motor draait gelukkig nog. Hoofdschakelaars aan/uit, accupolen controleren. Geen idee wat het geweest is. Maar alles lijkt goed te zijn en werkt weer. Pffffieeuuww.  Laten we hopen dat het niet vaker gebeurd.

Maandag ochtend zijn we, om brandstof te sparen, toch gaan zeilen. Het schiet niet op. Maar het moet. De wind is nog steeds 210. Ongeveer 12 knopen. De golven zijn nog steeds hoog. Erg rustig, maar erg hoog.

Walvissen !!!!! We denken Noorse Vinvissen. 2-3 glijden op 200 meter naast de boot. Compleet met fonteinen. Voor iedereen aan boord is het de eerste encounter. We zijn best onder de indruk. Wat een mazzelaars zijn we, wat een bijzondere beesten.

We blijven zeilen tot ongeveer avondeten. We worden getrakteerd op de eerste dolfijnen. En de tweede groep en de derde groep. Uiteindelijk raken we verwend, we komen er niet eens meer voor omhoog. In de avond besluiten we toch maar weer te gaan motorsailen. Zeil voor stabiliteit en beetje voortgang. Motor voor hoogte en voortgang. 1800 rpm, ik denk dat ik inmiddels doof ben voor die frequentie. De nacht geeft geen problemen. Saai maar veilig. De volgende dag zakt de wind helemaal weg. We moeten motoren. Omdat we veel omgevaren hebben en de weg over golven langer is dan de rechte weg vrezen we voor de diesel. Het lijkt net te kunnen. 24 uur met 1900 rpm later hebben we nog ongeveer 20 liter diesel over. Maar we liggen  in La coruna. Alles wel aan boord !

 

Maandag vliegen naar Cork, Ierland voor een delivery naar Lemmer.