Bijna elk jaar vaar ik standaard de offshore van de NSR. De vuurschepen race en de RORC North Sea Race. Dit jaar niet! Een heel vreemd gevoel. Ik zit op een boot van Aquavitesse mij te vervelen. Mijn lessen voor morgen heb ik al voorbereid, mijn wijn is nog niet koud genoeg en het is nog geen bedtijd.

Gelukkig heb ik WIFI op de haven en heb toch maar Yellowbrick geopend om de North sea race te kunnen volgen. Ik vond het wel een rustig idee, een jaartje niet te varen. Het is elk jaar hetzelfde verhaal. Op de heenweg een lang aan de winds rak met net te veel of net te weinig wind. Om er voor de kust van Harwich achter te komen dat je volle stroom tegen gaat krijgen, terwijl de snelle boten al binnen zijn. Op de terugweg een veel te lang, net niet echt lekker spirak naar Smith – Knol om daarna halve wind de plas over te steken.

Ik vind het een superwedstrijd. Net ver genoeg om echt stuk te gaan. Net niet te ver. Niet een hele moeilijke baan, je kan je volledig storten op gas geven, toch hier een daar punten waar je de wedstrijd volledig kan verliezen als je niet oplet. Toegankelijk voor zeer veel niveau’s. Geoefende tourzeiler, oude rot, beginnende wedstrijdzeiler, geolieed team dat de NSR wil winnen en zelfs duo-handed. Iedereen is welkom om zich een etmaal door de Noordzee stuk te laten maken.

Het kriebelt toch weer ! Dit jaar is een vreemde editie geweest, ik had erbij willen zijn.

 

Op de heenweg is de wind volledig weg geweest. Halverwege zijn er schepen die uren minder dan 2 knoop hebben geklokt, sommige zijn zelfs een stukje achteruit gezet…. En nu de terugweg, 20 knopen wind ruime wind op weg naar Smith Knol. De eerste schepen zijn al rond, terwijl het nog licht is. Dat hoort niet. Volgens mij kunnen de meeste schepen gijpen en dan ruime wind op IJmuiden mikken. Het is dat het laatste stuk van IJmuiden naar Scheveningen weer kruisen wordt, ander kon het wel eens een recordbreaker worden.

Best vreemd om op een scherm veel boten te volgen, precies te weten hoe het er aan boord aan toe gaat. Precies te weten waar de schepen mee bezig zijn, snelheden van 10 knots en meer af te lezen, precies te weten wat dat voor de sfeer aan boord betekent…. En zelf niet aan boord te zijn.

Cursus geven is ook leuk, en er moet echt soms brood op de plank, maar dit doen we volgend jaar anders.. Wie heeft er plek voor een ervaren, zeevaste, allround en fanatieke crew voor de offshore 2014 ?  SimonSailing gaat tot het gaatje.

Go Elke ! Go Harpoen ! Go Eclectic ! Harder en dieper !!