Ik was altijd al een beetje een X fan. Mede door de 2 IMX-en welke ik bij sailingbusinessevent vaar, maar ook door mijn X-99 verleden.Ik heb door de jaren heen op meerdere series gevaren en ik geloof niet dat de X werf echte missers uitgebracht heeft. Ik had (eindelijk) de kans om op een XC te varen. Niet de minste, maar een gloednieuwe XC 45, net uit de doos noemt de eigenaar hem.

 

De eigenaar is een onervaren zeiler en had wat hulp nodig bij het in toom houden van deze machine.

 

Ik moet opletten dat dit verhaal geen verkooppraatje voor de XC wordt, maar wat een apparaat ! Ik had me er zelf een beetje in vergist. De meeste X-en sturen met een pink en draaien bijna om hun as. Deze uitvoering is duidelijk zwaarder, rustiger en gemoedelijker. Degelijkheid, (zeil)comfort en toch X snelheid! Daar waar de meeste X-en zeer soepel ook in de kleine ruimte manoeuvreren is voor dit schip een boegschroef echt nodig. (Soms vind ik het echt een overbodige accessoire). Eenmaal op open water; zeilen hijsen, schootje aan en serieus zeilen. Deze was uitgerust met een keerfok, qua formaat en comfort zeker iets voor te zeggen.

 

Topschip !! Hopelijk krijg ik nog een de kans een XC te gebruiken waar deze echt voor ontworpen is. Ik stel me een delivery, of een eigenaar die voor een lange tocht een handje extra nodig heeft, voor; niet te ver, niet te dichtbij. Laten we IJmuiden – Lissabon nemen. ’s Ochtends vertrekken om de volgende dag bij de lunch te beseffen dat je Wright al voorbij bent. Dit schip loopt sneller dan dubbel tij mee. Avondeten in Camaret de volgende dag is zeer goed mogelijk. Even douchen aan de mooring en weer losgooien. Biskaje is in 2 etmalen mogelijk. Stoppen voor diesel hoeft waarschijnlijk niet. Het duurt wel even voor je 450 liter op hebt. Ook 600 liter water douche je er niet zomaar doorheen. Dus voorbij La Coruna, om op de Portugese noord de genaker te hijsen. De laatste 600 mijl moet dan in 3 dagen te doen zijn. IJmuiden – Lissabon in 7 etmalen! Dit alles zeer rustig en comfortabel. Niet het geklap van een wedstrijdschip, niet  moeilijk moeten reven. In-boom grootzeil en rolfok. Eventueel een kotterfok. Een Koopmans ‘on acid ‘ !

Eens mens mag toch wel dromen ?………..