Naar Engeland is voor veel zeilers een mooi doel. Dat moet je toch eens gedaan hebben. Het lijkt zo dichtbij, maar is toch ongeveer 20 uur zeilen door 3 shipping lanes.

Ik mocht via de zeezeilschool Scheveningen 4  gelukkigen deze ervaring rijker maken. De ervaring was wisselend van goede zeiler tot voor-de-2de-keer-op-een-boot.  Een mooi gezelschap.

 

Omdat de wind gedurende de ochtend naar de west zou draaien en toe zou nemen tot 7 bft. besloten we gelijk na het eten los te gooien. Een lopend windje van achteren maakte de eerste uren een genot. De verlichting van Rotterdam met bijbehorende scheepvaart maakte sturen en navigeren erg overzichtelijk. Na alle scheepvaart drukte werd het donker. Erg donker. Zonder sterren, zonder maan met alleen een kompas om je op te richten hebben we soms behoorlijk lopen slingeren. De wind draaide voorbeeldig als voorspeld. Zodat in de ochtendschemer het 3de rif erbij kon en de genua tot een snotlap weggedraaid.

 

Wachtlopen ging prima. Voor de meeste was het de eerste keer slapen tijdens het zeilen. Altijd leuk. Gedurende de ochtend kregen we inderdaad 7 bft uit het westen. Genua weg, motor bij en de laatste 2 uur motorsailen. Moe, zout en voldaan lopen we 15:00 Lowestoft binnen.

 

Nadat de meeste slaap is bijgehaald op zoek naar fish and chips.

 

De terugweg belooft mooi te worden. Wind in de rug. Toenemend tot 5 bft. We vertrekken op de motor wegens te weinig wind. En eindigen met een rif en een halve genua. Superbootjes. Wat we op de heenweg te weinig aan licht hebben, zien we op de terugweg te veel . Zelden zoveel sterren (ook vallende) gezien. Om ons heen flitst het soms, wij houden het droog. Binnen 15 uur zijn we weer terug in Scheveningen.

Nieuw voor mij was dat ik op de terugweg niet heb kunnen slapen. Normaal kan ik altijd en overal slapen. Dit keer, misschien omdat we lagen te rollen en ik geen lekker plekje kon vinden, echt niet. 15 uur is lang maar te doen. Ik ben blij dat weer een ervaren te hebben.